Osaston pj Virolainen työmatkavähennysten leikkausaikeista:

3.12.2013

Työmatkavähennyksen leikkaaminen osana rakennepakettia on täysin vastoin hallituksen aikaisempaa ajatusta helpottaa työn vastaanottamista. Nykyisenä pätkä, osa-aika ja vuokratyösuhteiden aikana on melko mahdotonta muuttaa työn perässä, varsikin kun sitä pitäisi tehdä jatkuvasti, muuttaminen on kallista ja epävarman työsuhteen varaan ei voi rakentaa mitään. Siksi ihmettelenkin mikä on hallituksen tahtotila tehdä työn vastaanottamisesta taloudellisesti vähemmän kannattavaa puolittamalla työmatkavähennykset? Ei tämä ole ainakaan työllisyyttä edistävä toimenpide, vaan päinvastoin. Pari kolmea suurta kasvukeskusta lukuun ottamatta on täyttä utopiaa julkisilla töihin kulkeminen ja siten nytkin jo matkavähennykset ovat riittämättömiä pienipalkkaisille. Tähän kun vielä huomioidaan se, että Suomessa on euroopan eniten vuorotyötä ja epätyypillisiä työaikoja jotka joustavat työnantajan tarpeet huomioiden, niin alkaa olla harvassa ne työpaikat ja työssäkäyntialueet, jossa todellisuudessa julkisilla kuljetaan.

Metalliliiton tulee voimakkaasti vastustaa kaavailuja työmatkavähennysten leikkaamiseksi, emmekö me juuri tämänkin asian säilyttämiseksi tyytyneet palkkaratkaisuun, joka tarkoittaa ostovoimamme laskemista jälleen? Pitääkö vielä sitten työssä käymiselle hankkia joku sponsori hoitamaan matkakustannukset?